Opis Projektu



Przedmiot inwestycji

Przedmiotem inwestycji jest rozbudowa drogi wojewódzkiej Nr 513 na odcinku Pasłęk – Orneta wraz ze zmianą przebiegu na terenie Pasłęka



Lokalizacja inwestycji

Województwo: Warmińsko-Mazurskie; Powiat lidzbarski i elbląski



Zakres inwestycji:
Inwestycja obejmuje drogę wojewódzką nr 513 od łącznicy z DK7 (km 0+759) poprzez zmianę przebiegu na terenie m. Pasłęk  do km 3+498,28 oraz od skrzyżowania z DK 505 (bez przebudowy tego skrzyżowania) od km 3+859 do granicy m. Orneta w km 35+641. 
 W zakresie inwestycji DW  513 przebiega przez:
  • miasto Pasłęk (ulice: Sprzymierzonych i Steffana), 
  • gminę Pasłęk (miejscowości: Kupin, Kopina), 
  • gminę Godkowo (miejscowości: Bielica, Burdajny, Godkowo, Swędkowo, Olkowo, Krykajny), 
  • miasto Orneta (granica miasta).
Rozbudowa dróg wojewódzkich nr 513 w ramach Programu usprawnienia powiązania komunikacyjnego w północnej części województwa warmińsko-mazurskiego ma na celu:
  • poprawę stanu technicznego odcinków dróg objętych projektem łączących regionalne ośrodki wzrostu (większy komfort jazdy, skrócenie czasu podróży itp.), 
  • poprawę dostępności komunikacyjnej województwa, 
  • usprawnienie dojazdu do przejść granicznych z Federacją Rosyjską (Obwód Kaliningradzki), 
  • lepsze powiązanie dróg regionalnych z drogą krajową nr 7 i 51,  
  • poprawę mobilności społeczeństwa, 
  • zwiększenie bezpieczeństwa podróży, 
  • lepszy dostęp do atrakcji turystycznych, 
  • poprawę środowiska naturalnego w wyniku m.in. mniejszego zużycia paliwa, 
  • aktywizację społeczną i gospodarczą obszarów zagrożonych marginalizacją.
Ponadto ulepszenie powiązań komunikacyjnych obszarów objętych projektem (poprawa komfortu jazdy, skrócenie czasu podróży, która wpłynie na obniżenie kosztów eksploatacji pojazdów przedsiębiorców) skutkować będzie zwiększeniem atrakcyjności regionu dla obecnych i potencjalnych inwestorów, a w konsekwencji powstaniem nowych inwestycji, a co za tym idzie - nowych miejsc pracy.
Inwestycja obejmuje: 
  1. wzmocnienie nawierzchni do nośności 100 kN/oś z możliwością wzmocnienia do 115 kN/oś; 
  2. korektę łuków poziomych i pionowych; 
  3. przebudowę istniejących skrzyżowań z innymi drogami publicznymi; 
  4. budowę/przebudowę miejsc postojowych i parkingów leśnych; 
  5. budowę azyli spowalniających na wjazdach do miejscowości w tym także w miejscach przejść dla pieszych; 
  6. budowę/przebudowę zatok autobusowych wraz z peronami dla podróżnych; 
  7. budowę stanowiska  do kontroli pojazdów ciężarowych; 
  8. budowę chodników, ścieżek rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych; 
  9. budowę / przebudowę istniejących zjazdów indywidualnych i publicznych; 
  10. budowę / przebudowę obiektów inżynierskich (mosty i przepusty); 
  11. rozbiórkę obiektów inżynierskich, w tym rozbiórka nieczynnego wiaduktu kolejowego konstrukcji żelbetowej, jednoprzęsłowej w km 32+500; 
  12. ustawienie barier stalowych ochronnych oraz bariero-poręczy; 
  13. budowę / przebudowę odwodnienia drogi; 
  14. budowę i przebudowę kanalizacji deszczowej zbierającej wody opadowe i roztopowe z projektowanej nawierzchni drogi w miejscowościach: Pasłęk, Kopina, Bielica, Burdajny, Godkowo, Swędkowo, Krykajny i odprowadzającej, po podczyszczeniu, do miejscowych cieków; 
  15. budowę wpustów pochodnikowych, ulicznych oraz rowów krytych; 
  16. przebudowę istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej kolidujących z rozbudową DW 513; 
  17. przebudowę istniejącej sieci wodociągowych kolidujących z rozbudową DW 513; 
  18. przebudowę urządzeń melioracyjnych kolidujących z rozbudową DW 513; 
  19. przebudowę istniejących kabli i linii elektroenergetycznych oraz oświetlenia drogowego kolidujących z rozbudową DW 513; 
  20. budowę / przebudowę oświetlenia drogowego, w ciągu drogi DW 513 w miejscowościach: Pasłęk, Kopina, Bielica, Burdajny, Godkowo, Swędkowo, Krykajny, Podągi, Olkowo, Drwęczno, Orneta; 
  21. przebudowę infrastruktury telekomunikacyjnej kolidującej z projektowanymi elementami zagospodarowania terenu, zabezpieczenie istniejącej infrastruktury telekomunikacyjnej w miejscach kolizji z istniejącymi i projektowanymi elementami zagospodarowania terenu oraz usunięcie kolidujących odcinków sieci; 
  22. wycinkę drzew kolidujących z rozbudową i zagrażających bezpieczeństwu wraz z dokonaniem niezbędnych czynności w stosunku do gatunków chronionych zasiedlających przydrożne drzewa. Oraz ze względu na umiejscowienie czy stan zdrowotny; 
  23. zagospodarowanie terenu zielenią wraz z prześwietleniem koron drzew oraz przycięciem pielęgnacyjnym pozostawionych drzew i krzewów z zachowaniem skrajni drogowej, wymaganej dla drogi klasy G; 
  24. wykonanie oznakowania pionowego i poziomego; 
  25. organizację ruchu tymczasowego na czas realizacji oraz docelowego po jej zakończeniu;
Z powyższym związane będą: 
  • budowa / przebudowa obiektów inżynierskich – przepusty, przejścia dla zwierząt, 
  • budowa / przebudowa oświetlenia ulicznego, 
  • usunięcie kolizji infrastruktury technicznej związane z rozbudową  drogi, 
  • zagospodarowanie zieleni w granicach projektowanego pasa drogowego.
Dane charakterystyczne:

Klasa techniczna:                        G
Obciążenie istniejące:                 80/kN/oś
Kategoria ruchu                           KR 3
Szerokość jezdni:                        zmienna ~5,8 do ~7,0m 
Przekrój drogi:                             teren zabudowany: uliczny teren niezabudowany: szlakowy
Pobocza:                                     teren niezabudowany: gruntowe od 0,5 do 1,25m
Średnia szerokość korony drogi: ~ 8,50m
Profil podłuż
Odcinek rozbudowywanej drogi przebiega w terenie zróżnicowanym wysokościowo. Istniejące spadki na w/w odcinku nie przekraczają 6%. Łuki pionowe występujące na projektowanym odcinku w dużej części nie spełniają minimalnych wymagań normatywnych.

Nawierzchnia:

Nawierzchnia na analizowanym odcinku jest uszkodzona w zróżnicowanym, najczęściej znacznym stopniu. Lepszy stan nawierzchni występuje z reguły na przejściach przez miejscowości, gdzie widoczne są wykonywane prawdopodobnie stosunkowo niedawno nakładki. Jednak nawet na tych stosunkowo nowych nakładkach widoczne są już uszkodzenia nawierzchni.
Odcinki pozamiejskie mają nawierzchnię w bardzo złym stanie. Najczęściej występujące uszkodzenia to siatkowe spękania zmęczeniowe, liczne wyrwy i łaty spękania podłużne i poprzeczne oraz kombinacje wszystkich tych rodzajów uszkodzeń.
Odwodnienie:

Na terenie zabudowanym odwodnienie drogi rozwiązane jest przez kanalizację deszczową oraz przydrożne rowy. Na odcinkach szlakowych spływ wody następuje do przydrożnych, w dużym stopniu zamulonych i zarośniętych rowów.
Podłoże gruntowe:  
Na analizowanym odcinku występuje dość zróżnicowane podłoże gruntowe. W górnej warstwie podłoża gruntowego przeważają  piaski drobne (często zaglinione), a głębiej przede wszystkim gliny. Podłoże gruntowe na analizowanym odcinku zaklasyfikowano do grupy nośności G1-G4. Miejscowo wykryto również grunty nienośne. 
Do Wykonawcy robót budowlanych należy uszczegółowienie badań geotechnicznych.
Urządzenia obce: 
Przewiduje się konieczność usunięcia kolizji infrastruktury podziemnej, naziemnej i napowietrznej.
Komunikacja publiczna:

Na analizowanym odcinku istniejące zatoki autobusowe w przeważającej części nie są normatywne i należy wybudować je od podstaw.
Obiekty inżynierskie:  
W ciągu drogi wojewódzkiej nr 513 na analizowanym odcinku znajdują się przepusty przewidziane do przebudowy oraz nad drogą jeden wiadukt kolejowy w km 32+500 (nieczynny), który jest przewidziany do rozbiórki w zakresie przedmiotowej Inwestycji.